S dětmi je svět barevnější

Počítače se staly nedílnou součástí každé domácnosti. Patří však do dětského pokoje? 

Tablety, notebooky, počítače, mobily - bez nich dnes existuje jen málokteré dítě. I opravdu malé děti je mnohdy umí ovládat tak bravurně, že zůstává rozum stát. Řada rodičů je využívá s radostí (aspoň je klid), další část od nich děti naopak drží stranou - nebo spíše pokouší se držet. Kde je ta správná míra? Je počítač jen "nepřítel" nebo může i pomoci? 

Zdokonalování, či potlačování schopností?

Pokud dítě hraje počítačové hry, jde především o hru, pak i o zdokonalování určitých schopností hráče: procvičuje se například postřeh, pozornost, orientace, schopnost rychlého reagování a rozhodování, obratnost a strategické myšlení. Jazyk počítačových programů je interaktivní, neustále staví před volbu, vede člověka k vytváření svých vlastních postupů a svého vlastního prostředí. Jinými slovy − jde o rozvoj dovedností hráče. Hyperaktivnímu dítěti mohou prospívat programy a hry zaměřené na procvičování pozornosti.

Element hazardu

Doma u počítače se hraje pro vzrušení a radost ze hry. Chybí element hazardu, a proto je nebezpečí chorobné závislosti nižší než například u výherních automatů.  
V poslední době se začalo mluvit o nebezpečí osamocení dítěte před počítačem. Ano, toto nebezpečí existuje, ale především tehdy, bylo-li dítě už předtím osamělé nebo citově deprivované. V tomto případě může pomocí přístroje uspokojovat potřeby komunikace a kontaktu s bližním, o které je jinak připraveno. Schopnost navazovat a udržovat citové mezilidské vazby tím pochopitelně trpí ještě více. Ale stanou-li se počítačové hry „drogou“, tkví často příčina v rodinných poměrech.

Subkultura vyznavačů pc her

Společenské a aktivní dítě u počítače nezůstane osamocené. Existuje i určitá subkultura vyznavačů počítačových her, kteří si vyměňují dojmy a vytvářejí stabilní a velmi přátelské společenství. Počítač může být velmi kvalitním a hodnotným koníčkem. Rozhodně bychom měli sledovat, o jaké hry se děti zajímají a co hrají. 
Psycholog Pavel Říčan z Psychologického ústavu Akademie věd považuje hry Outlaws, Duke Nukem, Redneck Rampage, Need for Speed II a některé další za vysloveně škodlivé pro duševní vývoj dětí. V dobrodružné hře se může hráč stát například zlodějem a plánovat přepadení banky. Výsledkem hry je pak buď vězeňská cela, anebo vila na Kanárských ostrovech. Výchovné poselství této hry nevyžaduje další komentář.

PC hry a jejich přínos

Existují ovšem i hry, které rozvíjejí dobré vlastnosti. Strategické hry kladou nároky na logické myšlení a rozvíjení kombinačních schopností. Úkolem hráče je uvážlivými kroky podle složitých pravidel dosáhnout určeného cíle. Do skupiny strategických her se řadí i speciální šachové programy, kde lze nastavit obtížnost hry. Mezi tvůrčí hry patří budování velkoměsta, kde je potřeba nejen postavit domy a zavést kanalizaci, ale i jednat s odbory a ekologickými organizacemi. Avšak i v případě, že se dítě věnuje pozitivním hrám, by rodiče měli limitovat čas dítěte strávený hrou u počítače. Stále musí platit zavedená stupnice hodnot: ani ta nejlepší a nejnovější počítačová hra nemůže ovládnout čas dítěte na úkor jiných důležitých věcí. Nejcennější je stál společně strávený čas...

Zaslat dotaz do poradny